Kulowanie Kontrolowane – Usługa Kulowania

Specjalizacją firmy Curtiss-Wright Surface Technologies / Metal Improvement Company LLC od 1946 roku jest obróbka kulowaniem, wykorzystywana w najróżniejszych gałęziach przemysłu.

Kulowanie (shot peening) to proces obróbki na zimno, w trakcie którego powierzchnię danego elementu bombarduje się małymi kuleczkami noszącymi nazwę śrutu. Drobiny te, uderzając w materiał, tworzą w nim mikroskopijne wgłębienia i wgniecenia. Pod wpływem tego działania powierzchnia materiału ulega odkształceniu (rozciągnięciu). Kuleczkowanie powoduje, że materiał pod powierzchnią zbombardowaną śrutem próbuje wrócić do pierwotnego kształtu, dlatego pod powstałym wgłębieniem tworzą się półkule z wysokimi naprężeniami ściskającymi. Tym samym zmieniają się właściwości mechaniczne powierzchni, co pozwala na opóźnienie lub zapobieganie pęknięciom powstającym w wyniku naprężeni, tarcia, zmęczenia materiału i korozji naprężeniowej.

Usługa kulowania wykorzystywana jest między innymi w takich gałęziach przemysłu, jak lotnictwo. Kuleczkowanie stali podwozia samolotów to kluczowa technologia pozwalająca na wydłużenie okresu międzyserwisowego i zapobieganie przedwczesnego zmęczenia materiału. Kulkowanie z powodzeniem stosowane jest także w przypadku maszyn używanych w rolnictwie czy przemyśle, gdzie szczególnie istotna jest wytrzymałość i długa żywotność urządzeń. W przemyśle chemicznym kuleczkowanie pozwala na znaczną redukcję kosztów, dzięki użyciu tańszych materiałów, które poddane kulowaniu nie pękają, nawet poddane korozji naprężeniowej.

Dzięki nieustannemu rozwojowi nowych procesów obróbki i koncepcji urządzeń CWST / MIC jest w stanie zaoferować swoim klientom usługę kulowania skutecznie zapobiegającą przedwczesnej zawodności części i przedłużającą ich żywotność. Pozwala to na maksymalne wykorzystanie potencjału wydajnościowego podzespołów, zamykanie porowatości, zwiększenie odporności na korozję międzykrystaliczną, prostowanie zniekształconych części, a także poprawianie tekstury powierzchni oraz przyczepności pokryć.